Employer branding hjälper företag att attrahera och behålla kvalificerade medarbetare samtidigt som det stärker företagets rykte och engagemang. Det bidrar till ökad produktivitet och ger konkurrensfördelar vid rekrytering och inte minst för att skapa en bra arbetsmiljö för befintlig personal.
Vad är employer branding?
Employer branding handlar om hur ett företag eller organisation uppfattas som arbetsgivare av potentiella, nuvarande och tidigare anställda. Det är en strategisk process som formar företagets rykte och varumärke genom att definiera vad man erbjuder sina medarbetare och varför man är en attraktiv arbetsplats. Syftet är att skapa en miljö där både nuvarande och framtida medarbetare vill utvecklas och
Fördelar
Att jobba aktivt med employer branding kan bidra till att förbättra företagets rykte, locka nya medarbetare och öka engagemanget bland existerande medarbetare. I slutändan leder det till en stark och hälsosam företagskultur.
Attrahera och behåll talanger
Ett tydligt employer brand gör att ditt företag sticker ut i konkurrensen om kompetenta medarbetare. Genom att skapa en arbetsmiljö där er personal känner sig sedda och delaktiga blir de naturliga ambassadörer som gärna berättar för andra om fördelarna med arbetsplatsen. Er employer branding måste kännas genuin och spegla företagskulturen för att attrahera och behålla talanger.
Öka medarbetarengagemanget
Enligt en artikel i Forbes har organisationer med högt engagemang har 41 % lägre sjukfrånvaro och 59 % lägre personalomsättning. Genom att skapa en arbetsmiljö som genomsyras av gemenskap och stolthet ökar medarbetarnas engagemang, vilket gör företaget mer attraktivt både internt och externt. Kommunicera företagets värderingar och vision på ett tydligt och inspirerande sätt för att motivera medarbetarna att göra sitt bästa.
Förbättra företagets rykte
Ett starkt employer brand stärker er position på marknaden hos nuvarande och framtida kandidater, kunder, samarbetspartners och investerare. Det kan förbättra företagets rykte och förtroende, samtidigt som det stärker relationer och ökar affärsmöjligheter.
Skapa en starkare företagskultur
Företagskulturen definierar hur ditt företag arbetar, hur medarbetare interagerar med varandra och hur beslut fattas. Här kan employer branding spela en viktig roll för att forma och stärka din företagskultur genom att skapa en känsla av samhörighet i organisationen. En stark företagskultur kan leda till ökad produktivitet, innovation och lojalitet bland medarbetare.
Hur man bygger ett starkt employer branding
För att bygga ett starkt employer branding är det viktigt att du har en tydlig strategi och plan. Du behöver veta vad du vill uppnå och hur du ska nå dit. Det handlar om att kommunicera i alla steg av medarbetarresan, från att attrahera och rekrytera, till att utveckla och behålla, men också efter avslutad anställning. Du behöver skapa ett konsekvent budskap och kommunicera det både internt och externt. I detta arbete ingår även att definiera företagets EVP (Employer Value Proposition), alltså det värde du skapar för medarbetarna genom förmåner, lön och liknande.
- Definiera din målgrupp: Vem vill du ska jobba hos dig? Börja med att identifiera dina idealkandidater och vad de värdesätter i en arbetsgivare. Är det flexibilitet, utvecklingsmöjligheter eller en kreativ arbetsmiljö?
- Utveckla en strategi: Vad vill du uppnå med ditt employer branding? Hur ska du differentiera dig från konkurrenterna? Utveckla en strategi som definierar dina mål, målgrupp och budskap.
- Skapa en konsekvent budskapsplattform: Ditt budskap ska genomsyra all din kommunikation, både digital och fysisk. Fundera på era värderingar, kultur och unika fördelar som arbetsgivare.
- Kommunicera: Använd sociala medier, en karriärsajt, platsannonser och evenemang för att berätta om ert företag som arbetsgivare. Visa upp er kultur, medarbetare och spännande projekt. Låt det synas, men också kännas vad ni gör! Glada medarbetare är er bästa reklam.
- Mät och spåra dina resultat: Det finns många mätverktyg att använda för att hålla koll på resultaten. NPS mäter kandidaters upplevelser av organisationen, social engagement mäter engagemanget på sociala medier, ROI of Employer Branding jämför kostnader för dessa initiativ med fördelar som exempelvis minskad personalomsättning och effektivare rekrytering. Använd även kontinuerligt medarbetarundersökningar för att få värdefull feedback inifrån företaget.
Dela den här kunskapen
+46(0)10-175 04 36