Hem / Kunskapsbank / Hur man skriver ett CV

Hur man skriver ett CV

Hur man skriver ett CV kan ha stor påverkan för om man blir kallad till intervju, och inte minst vilka jobb man får i framtiden. En välstrukturerad och tydlig ansökan gör det lätt för rekryteraren att snabbt se varför just du är rätt för tjänsten. Läs våra tips om hur man skriver ett bra CV här nedanför.

Vad är ett CV?

Ett CV, förkortat från det latinska begreppet ”curriculum vitae”, betyder ”levnadslopp”. Det är ett dokument som redogör för dina tidigare arbetserfarenheter och utbildningar som är relevanta för framtida arbetsgivare.

6 tips för en bra struktur

Ett CV ska vara lättöverskådligt för rekryteraren och gör det enkelt för den som läser att kunna hitta den information man vill se.

1. Tydliga personuppgifter

Dina kontaktuppgifter bör finnas med tydligt på ditt CV. Inled med ditt namn, din ålder, din mailadress och ditt telefonnummer i en tydlig uppstapling så att de är lätta att hitta. Att även ha med kontaktuppgifterna i sidfoten är en bra idé om ditt CV består av fler än en sida.

2. Relevant arbetslivserfarenhet

Det första en rekryterare tittar på är dina kompetenser i arbetslivet, din erfarenhet inom yrkeskategorin och även hur länge du historiskt sett stannat på en arbetsplats. Berätta lite om dina arbetsuppgifter och prestationer på de olika arbetsplatserna och lärdomar du fått. Har du haft många jobb är det bättre att välja ut några som haft en större påverkan på din karriär. Punkta upp i kronologisk ordning och håll informationen vara kort och koncis för att inte tappa läsarens intresse.

3. Utbildning

Vissa roller kräver exempelvis universitetsutbildning som är viktig att nämna i ditt CV, och om du saknar arbetserfarenhet är det extra viktigt att visa att du har erfarenhet från andra håll. När du listar dina utbildningar behöver du inte vara lika ingående som med arbetserfarenhet, men berätta gärna kort vad utbildningarna fokuserade på, så att rekryteraren får en uppfattning av din kompetens.

4. Ytterligare kompetenser och språk

Lista relevanta kompetenser som du besitter. Här kan det vara bra att nämna din erfarenhet och förståelse inom exempelvis:

– Olika språk
– Tekniska system
– Spetskompetenser inom branschen
– Administrativa arbetsuppgifter

5. Övriga relevanta meriter

I slutet av ditt CV kan du ta med dina övriga meriter, exempelvis ideellt engagemang i föreningar, volontärarbete och eventuella praktikperioder. Undvik att nämna allt för långsökta erfarenheter och fokusera på meriter som ger ett mervärde för dig som anställd.

6. Använd visuella element

För att sticka ut med din ansökan kan du använda visuella element för att framhäva dina kompetenser. Du kan exempelvis bedöma din kompetens i ett stapeldiagram, genom att markera en pil längs en linje, använda ikoner eller andra kreativa sätt. På så sätt är du inte bara tydlig med dina talanger utan underlättar även för rekryteraren att få en bättre bild av dig som kandidat.