
Västlänken i fokus – nu även i Tunneling Journal
Västlänken är ett projekt som de flesta i Sverige vid det här laget känner till. Det stärker inte bara Göteborgs kollektivtrafik, utan binder också samman tågnätet söderut mot Köpenhamn. Sedan 2020 har Prowork varit delaktiga i flera etapper och bidragit med vår kompetens inom anläggning.
Projektet har nu även uppmärksammats i den internationella branschtidningen Tunneling Journal. Artikeln belyser de tekniska utmaningar som uppstår när en underjordisk station ska byggas i markförhållanden som växlar mellan lera och berg.
Fokus ligger på etappen Korsvägen – en av tre underjordiska stationer i projektet – belägen precis intill Gothia Towers och Liseberg. I vanliga fall används traditionella bergpelare för att förstärka tunnlar, men i det här fallet har man istället konstruerat betongpelare med en ny metod.
Totalt byggdes 17 kraftigt armerade betongkolumner, 12 meter höga och 7 meter breda, längs den underjordiska delen av stationen. Dessa kolumner har gjutits i självkompakterande betong och utgör en bärande del av konstruktionen.
Prowork har levererat arbetslag med ansvar för formning, armering och gjutning – ett arbete vi är stolta över att få bidra med i ett av Sveriges mest avancerade infrastrukturprojekt.
Är du nyfiken på att läsa hela artikeln? Du hittar den här, från sidan 10:
”Riktigt roligt att arbetet vi har gjort lyfts fram i artikeln också, säger Samuel Säll, ansvarig för våra arbetslag i väst. Sen är det ju extra roligt att WLC fortsätter att ta hjälp av oss i de andra momenten också. Just nu tex så är det stort fokus på själva stationsdelen och tunnlarna.”